22 september 2011

Kerstborrel, Juffrouw Madelief (musicalgezelschap)

Bedrijf/Organisatie
Musical Juffrouw Madelief, kerstborrel

Opdrachtgever
Quirijn van den Berk, producent/regisseur

Datum/periode
6 december t/m 23 december 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Ik had de opdracht geregen om voor een musical gezelschap, bestaande uit 25 mensen, een kerstborrel te organiseren. Er werd gevraagd of ik kon zorgen voor een kleine teambuilding activiteit voorafgaande aan de borrel en tijdens de borrel. Locatie, uitwerking en de mensen hiervan op de hoogte brengen hoorde hier ook bij.

Verloop opdracht
Doordat er spelopdrachten bij de borrel verzonnen moesten worden, kon ik creatief aan de slag gaan. Omdat alles voor een bepaalde tijd af moest zijn kwam plannen en organiseren hier ook goed aan bod. Het was leuk om van A tot Z bezig te zijn met het organiseren van een ‘feest/borrel’. De avond is goed verlopen en achter heb ik positieve reacties gekregen.

Ontwikkelde competenties
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. innovativiteit (2)
2. plannen en organiseren (3)
3. verbeeldingskracht (2)
4. innovativiteit (2)
5. oordeelsvorming (2)
6. schriftelijke communicatie (3)


Competentie innovativiteit (niveau 2)

Situatie
Ik mocht de kerstborrel voor het musicalgezelschap van Juffrouw Madelief organiseren.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik kansen zou benutten en dat ik mogelijkheden tot vernieuwing zou zien. Ik moest mijn vernieuwende ideeën in de praktijk te gaan brengen.

Acties
Meestal is een borrel een hapje en een drankje en dat was het. Ik wilde er meer van maken en zag de kans tot vernieuwing. Omdat het tegen kerst aanliep besloot ik de kerstsfeer erin te brengen door er een kerstactiviteit aan te koppelen. De groepen zouden ontvangen worden bij een vuurkorf met een lekker drankje en vervolgens een mini –speurtocht gaan houden waarbij ze onderweg grappige kerstfeitjes tegen zouden komen. Op deze manier werd een ‘kerstborrel’ eens anders dan anders. Omdat het om een nieuw gezelschap ging dat elkaar nog niet door en door kende had ik voor in de kroeg nog een korte teambuilding activiteit bedacht waardoor de groep elkaar beter zou leren kennen.

Resultaat
Door kansen te benutten heb ik de traditionele kerstborrel vervangen voor een vernieuwde kerstborrel. Met mijn vernieuwende ideeën heb ik er meer van gemaakt! Ik kreeg positieve reacties en het was een geslaagde avond.

Terugkoppeling
In het vervolg sta ik weer open voor vernieuwing. Behoudend zijn kan goed werken maar vernieuwende ideeën zorgen ook voor een frisse wind. Wanneer mijn ideeën uitgevoerd worden zorgt dit voor een goed gevoel. In de toekomst wil ik mezelf proberen uit te dagen met het bedenken van vernieuwende ideeën.


Competentie oordeelsvorming (niveau 2)

Situatie
Er moest naast het borrelen een buiten activiteit georganiseerd worden. Omdat er voor de komende tijd slecht weer was voorspeld, (sneeuw) wist ik niet of dit wel door moest gaan.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik niet klakkeloos de mening zou opvolgen van belanghebbende. Verder zou ik de voor –en nadelen tegen elkaar af moeten wegen voor ik een oordeel zou vormen.

Acties
Ten eerste heb ik de producent om zijn mening gevraagd. Hij zei dat hij zelf zou oppassen met een buitenactiviteit, aangezien veel mensen wellicht geen zin zouden hebben om hieraan deel te nemen in de sneeuw.
Vervolgens ben ik toch een activiteit gaan bedenken. Ik heb hierbij rekening gehouden met de tijdsduur (maximaal 15 min) Ook heb ik de activiteit zo gemaakt dat het kerstgevoel naar boven zou moeten komen. Mocht er dan sneeuw vallen, dan zouden de verlichte straten en de sneeuw bijdrage om het kerstgevoel over te brengen. Uiteindelijk heb ik voor –en nadelen van de activiteit tegenover elkaar afgewogen. Ik heb toen vervolgens kunnen beoordelen dat de activiteit wel gedaan kon worden om dat de voordelen hoger wogen dan de nadelen.

Resultaat
Door de opdrachtgever voor te leggen hoe ik tot dit oordeel was gekomen kon de activiteit uitgevoerd worden. De activiteit goed was aanpast op de weersomstandigheden.

Terugkoppeling
Door de voor –en nadelen goed op een rijtje te zetten en in te spelen op de nadelen kon ik tot een goed oordeel komen. In een vergelijkbare situatie zou ik weer de voor –en nadelen om een rijtje zetten en de nadelen proberen weg te nemen door acties te ondernemen. Door goed afwegen kan ik een realistisch oordeel vormen. Door de juiste argumenten te gebruiken kan ik andere ook vertellen hoe ik tot een bepaald oordeel ben gekomen.
Competentie plannen en organiseren (niveau 3)

Situatie
Een aantal weken voor de kerstborrel plaats zou vinden werd duidelijk dat er een goed schema moest komen met wat er gedaan moest worden.

Taken
Er werd van mij verwacht dat ik tijd zou plannen voor voorbereiding. Ook zou ik overzicht moeten hebben over onvoorziene omstandigheden waarvoor ik verantwoordelijk was. Ook zou ik mijn werk zo moeten ordenen dat ik op verzoek van anderen, benodigde informatie snel kon vinden.

Acties
Allereerst heb ik op een rijtje gezet wat er allemaal moest gebeuren. Vervolgens heb ik een logische tijdsplanning gemaakt. Daarna ben ik alle activiteiten stap voor stap gaan uitvoeren. Tussendoor heb het geen dat ik had bedacht doorgemaild en overlegd over de activiteiten met de producent om te kijken of het naar wens verliep. Omdat ik wist dat het in december flink kan sneeuwen heb ik de buitenactiviteiten alvast op het weer aangepast, zodat ik niet voor onvoorziene zaken kwam te staan. Uiteindelijk heb ik alle uitgewerkte activiteiten laten bekijken en geëvalueerd.

Resultaat
Doordat ik voortijdig alle activiteiten duidelijk op een rijtje had gezet wist ik wat er moest gebeuren en had ik een duidelijk overzicht waardoor alles zonder problemen uitgevoerd kon worden. Door rekening te houden met onvoorziene omstandigheden, heb ik hier voortijdig op in kunnen spelen en vormde dit geen probleem meer op de avond zelf.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer voortijdig een tijdsplanning maken. Je hebt zo duidelijk voor ogen wat er wanneer moet gebeuren. Je weet zo zeker dat alles wat moet gebeuren, ook gedaan wordt en dat je in principe niet in tijdnood komt. In het vervolg zou ik ook weer voortijdig onvoorziene omstandigheden proberen in te schatten en hier voortijdig op in te proberen spelen. Zo voorkom ik, dat ik voor verassing kom te staan.


Competentie verbeeldingskracht (niveau 2)

Situatie
De kerstborrel zou een week voor kerst plaatsvinden, de avond zou de kerstsfeer moeten oproepen.

Taken
Er werd van mij verwacht dat ik makkelijk mijn ideeën en gevoelens over kon brengen op anderen. Ook zou ik aan de hand van eenzijdige communicatie een beeld moeten kunnen vormen. Ten slotte zou ik in staat moeten zijn om met verkregen informatie een beeld te vormen.

Acties
Ik heb eerst geluisterd naar hoe de opdrachtgever de borrel voor ogen zag. Vervolgens heb ik daarvan een beeld gevormd en heb ik hier ideeën bij bedacht. Ik heb mijn ideeën uitgewerkt en deze doorgestuurd naar de opdrachtgever. Ik wilde feedback ontvangen en toetsen of hij mijn gevoelens en ideeen begreep. Of het beeld dat ik wilde creeëren overkam. Na feedback ontvangen te hebben en nog enkele ideeën van de opdrachtgever heb ik mijn ideeën verder vorm kunnen geven en duidelijk kunnen uitwerken. Ik had een eindbeeld in mijn hoofd en daar ben ik naartoe gaan werken.

Resultaat
Doordat ik een duidelijk beeld voor ogen had kon ik mijn ideeën omzetten in uitvoerbare processen en het (kerst)beeld zo overbrengen tijdens de borrel aan de gasten. Het is gelukt om het kerstgevoel dat ik voor ogen had over te brengen op de avond tijdens de kerstborrel. De sneeuw die nog viel tijdens de buitenactiviteit maakte mijn beeld helemaal compleet!

Terugkoppeling
In een vergelijk bare situatie zou ik weer van te voren een beeld gaan vormen van het geen dat ik voor ogen heb. Door een duidelijk beeld voor mezelf te vormen kan ik leuke ideeën bedenken die ik kan omzetten in uitvoerbare processen. Door ideeën om te zetten in uitvoerbare processen kan ik nagaan of mijn ideeën op de juiste manier aan komt bij derden.

Competentie schriftelijke communicatie (niveau 3)

Situatie
De borrel was vrijwel georganiseerd maar nu moesten de gasten er nog enthousiast voor worden gemaakt.

Taak
Er werd mij verwacht dat ik foutloos een tekst zou kunnen produceren. Tevens werd er verwacht dat dit een wervende tekst of een webtekst zou zijn.

Acties
Eerst heb ik op een rijtje gezet wat absoluut in de tekst moest komen te staan. Tijden, locatie, vervoer etc. Vervolgens heb ik een aantal leuke punten van de avond gekozen waarvan ik dacht dat de gasten enthousiast zouden worden als ze het zouden lezen.
Vervolgens heb ik een leuke afsluiting en inleiding bedacht. Uiteindelijk heb ik alles onder elkaar gezet en er een levendige tekst van gemaakt. Ik heb het zelf gelezen en aanpast waar nodig.

Resultaat
Door eerst de hoofdzaken op een rijtje te zetten ontstaat er een duidelijke structuur. Door leuke punten te kiezen heb ik de tekst goed wervend en enthousiast kunnen schrijven. Al met al is het gezelschap er enthousiast van geworden. Op twee mensen na was het gezelschap compleet.

Terugkoppeling
In het vervolg zou ik weer voor mezelf eerst hoofd –en bijzaken op een rijtje zetten. Hierdoor kan ik structuur aan brengen in een tekst. Door enthousiast te schrijven heb ik het gevoel dat ik wervend kan schrijven. Ik wil mijn enthousiasme als ware overbrengen op de gasten.