22 september 2011

Mise en Place Nijmegen

Bedrijf/Organisatie
Mise en Place

Opdrachtgever
Doke Wanders

Datum/periode
26 november t/m 12 februari 2010-2011

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
Ik had de opdracht om op een groot evenement, Hardbass, in het Gelredome de hele avond achter de uitgifte bar te staan. Ik moest samen met 24 andere werken. Binnen mijn rol had ik de verantwoordelijkheid om aan bezoekers drank te geven in ruil voor munten. Het doel was om alle feestgangers zo snel mogelijk van hun bestelling te voorzien zodat er geen wachtrijen bij de bar zouden ontstaan.
Verder heb ik een avond mee moeten werken in de schouwburg. Hierbij had ik de gelegenheid om meer te weten te komen of de werkzaamheden binnen een theater.

Verloop opdracht
De avond is vrij goed verlopen. Op sommige momenten was het even heel erg druk, maar al met al waren de bezoekers enthousiast over het feest en maakte de meeste een praatje wanneer ze een drankje kwamen halen aan de bar.
Er was echter een vrouw die enorme stennis ging schoppen omdat ze niet meer alcohol in haar drankje kreeg. Het was mijn taak om haar ervan te overtuigen weg te gaan.

Ontwikkelde competenties
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. marktgerichtheid (2)
2. overtuigingskracht (2)


Competentie marktgerichtheid(niveau 2)

Situatie
Ik kwam het kantoor van Mise en Place binnen om te kijken naar opties voor mogelijk jobs. (werkgelegenheden)

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik contacten buiten de eigen organisatie kon onderhouden. Ook moest ik kennis hebben en opdoen van potentiële markten en doelgroepen en zou ik in staat moet zijn om met vakgenoten te spreken. In dit geval werd er verwacht dat ik contacten zou hebben met een theater, waar ik met vakgenoten kon spreken en kennis kon opdoen van potentiële markten en doelgroepen.

Acties
Ik wist dat Mise en Place een nieuwe werkpartner had, namelijk de schouwburg. Ik vroeg of ik hier een aantal keer kon werken en zo ervaring kon opdoen en contacten kon leggen omdat de theaterbranche mij aanspreekt. Tijdens de pauze heb ik een medewerker veel gevraagd over de werkzaamheden binnen een theater om zo meer te weten te komen over de werkzaamheden, ontwikkelingen en de theatermarkt. Er werd verteld dat het goedkoper is om oude klanten te behouden dan nieuwe klanten te werven. Daarnaast zijn cultuurverschillen een item waar ze in de theaterbranche rekening mee moet houden. Nederland bestaat niet alleen meer uit autochtonen, maar veelal ook uit allochtonen. Wanneer hier bijvoorbeeld bij promotie rekening mee gehouden wordt, is de kans op slagen veel groter. Verder heb ik een keer achter de bar mogen staan, mogen helpen in de keuken en bij de zaalcontrole mogen staan.
Door werkzaamheden te doen binnen een theater kon ik van enkele werkzaamehden ondervinden wat ze inhielden en zo kijken of de sfeer binnen een theater mij aan wel écht aanspreekt. Verder wilde ik deze werkzaamheden ondervinden zodat ik zou weten waar het personeel zich in een theater mee bezig houdt.

Resultaat
Het gevolg was dat ik meer heb geleerd over de in –en outs van een theater. Ik ben nu meer op de hoogte van de werkzaamheden en ik heb enkele zoals achter de bar staan, in de keuken werken en ticketcontrole mogen ondervinden.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer bij mijn werkgever vragen of zij soortgelijke partners hebben waar ik graag later werkzaam zou willen zijn. Ik wil dus op evenementen gaan werken en andere vrijetijdsgelegenheden in de richting van theater/schouwburg of grote feesten. Op deze manier krijg ik een beter beeld van een organisatie en mijn toekomstig werkveld. Ik kan zo ook kijken of de kennis waarover ik beschik, overeenkwam met het geen dat ik tijdens mijn werk heb opdoe. Door mee te draaien op zo'n evenement kom ik meer te weten over de markt en kom ik erachter wat me wel en niet aanspreekt binnen het werkveld.Competentie overtuigingskracht (niveau 2)

Situatie
Ik had een drankje aan een bezoeker gegeven maar ze vond dat er te weinig wodka in zat. Ik mocht echter niets bijschenken vanwege de regels die het Gelredome hanteert tijdens grote evenementen, maar de vrouw bleef klagen en zeuren en begon enorme stennis te schoppen en wilde niet meer weggaan bij de bar.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik op basis van algemeen geldende argumentatie autoriteit) in staat zou zijn te overtuigen. Verder zou ik een stevige indruk moeten maken. Ook zou ik moeten luisteren naar argumenten en daarop in moeten spelen met mijn eigen argumenten.

Acties
Ik heb eerst goed geluisterd naar wat de vrouw zei. Vervolgens heb ik haar duidelijk verteld dat ik niks bij mocht schenken. Ten eerste omdat het niet mocht vanwege de algemeen geldende regels en ten tweede omdat dit niet tot mijn werkzaamheden behoorden.
Echter ging de vrouw niet weg en begon ze enorme stennis te schoppen. Omdat de vrouw bleef aanhouden en ander gasten zich ergerde heb ik mijn begrip proberen te tonen voor haar situatie. Ik vertelde dat ik het snapte dat ze graag meer alcohol in het drankje wilde. Vervolgens heb ik haar nogmaals uitgelegd dat het niet kon, omdat wij dan een boete konden krijgen en zij ook problemen zou kunnen krijgen. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze door schreeuwen en herrie maken, mogelijk de kans liep straks verwijderd te worden. Ik wilde haar overtuigen dat het beter was om weg te gaan bij de bar en verder te genieten van het feest. Ten slotte heb ik haar aangeraden om in het vervolg een ander drankje te bestellen wat ze ook lekker vind zodat ze niet nog een keer dit probleem krijgt bij een andere bar. En dat de avond voor haar ook een stuk leuker is als ze niet voortdurend hiermee geconfronteerd wordt.

Resultaat
Doordat ik haar aan de hand van regels, duidelijk kon maken wat het voor gevolgen zou hebben als ze zou blijven staan was het resultaat dat ze het uieindelijk begreep. Door mensen te overtuigen aan de hand van regels, en het zwart op wit staat zijn ze sneller overtuigd. Ze was nog steeds niet tevreden wat betreft de alcohol maar was er van overtuigd dat ze beter weg kon gaan voor er nog meer problemen zouden komen en haar avond verpest zou zijn. Ze heeft het drankje niet meer besteld en de avond is verder zonder problemen verlopen.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer eerst luisteren naar wat iemand te vertellen heeft. Op die manier kan ik er met mijn argumenten beter op inspelen. Ook zou ik weer begrip tonen zodat de gast het gevoel heeft begrepen te worden. In het vervolg zou ik wel wanneer een ‘vervelende’ gast zo lang blijft hangen, tijdens de drukte van zo’n evenement, vragen of het barhoofd het verder kan oplossen zodat ik andere gasten van dienst kan zijn. Ik had nu het gevoel dat ik werd opgehouden met het verrichten van mijn werkzaamheden.