24 mei 2011

Culture For Life, Creatieve inbreng

Bedrijf/opdrachtgever:
NHTV Vrijetijdsmanagement Breda
Culture For Life Programma, Creatieve inbreng

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had de opdracht om gedurende 4 blokken tijdens het speciale MCI programma: ‘Culture For Life’ aan diverse opdrachten een creatieve inbrengt te koppelen. Hierbij ging het bijvoorbeeld om een museumbezoek naar keuze, verslagen verwerken, posters maken, en filmpjes op cd zetten. Allemaal gekoppeld aan meeloopdagen, fieldtrips of opdrachten uit de les.

Verloop opdracht:
De creatieve inbreng is goed verlopen. Door alles goed te volgen en overal oplettend te zijn en de informatie goed in me op te nemen heb ik achteraf steeds vlot de creatieve opdracht kunnen maken. Op deze manier werd ik ook steeds naderhand nog even aan het denken gezet over de fieldtrip/meeloopdag/les. Wat had ik nou eigenlijk geleerd? En wat vond ik ervan? Ik vond het een fijne manier om aan de hand van een creatieve inbrengt de opdracht als ware te evalueren.
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:
1. innovativiteit (2)
2. verbeeldingskracht (2)
3. creativiteit (2)
4. visie (2)


Competentie innovativiteit, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Ik was bezig met het verslag voor het Boijmans van Beuningen museum en daarin werd de vraag gesteld: ‘Welke tips en adviezen zou jij de directeur van het museum willen geven?’

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik open zou staan voor vernieuwing en mogelijkheden tot vernieuwing zou zien.

Acties
Ik ben eerst voor mezelf nagegaan wat mij tijdens het museumbezoek was opgevallen. Zo viel de videohoek gelijk op. Via een net moesten bezoekers hiernaar toe klimmen om vervolgens in het net op kussen te gaan liggen dat hoog boven de grond hing.
Ik heb voor mezelf bepaald welke punten ik positief vond opvallen en welke punten ik negatief vond opvallen of ontbraken voor mij. Ik vond dat er geen logische route zat in het museum. Het was onduidelijk waar je als bezoeker nu wel of niet was geweest en of je misschien wel een bepaalde collectie had gemist. Opvallend was bij binnekomst de kapstok voor de jassen. Deze kon je op een haak hangen die dan vervolgens de lucht in ging. Verder viel het me op dat er naast de videohoek, vrijwel geen interactie was met de bezoekers.
Door er zo naar te kijken werd me duidelijk wat het museum al had. Vervolgens heb ik me gericht op negatieve en ontbrekende punten. (route en interactie) Ik ben gaan kijken hoe deze punten anders aangepakt konden worden. En of ik, door er anders naar te kijken, op vernieuwende ideeën zou komen.

Resultaat
Het gevolg was dat ik op het idee kwam om duidelijkere routes uit te stippelen binnen het museum. Zo krijgt de bezoeker meer duidelijkheid over wat hij kan verwachten/zien. Ik had soms namelijk het idee dat ik stukken oversloeg, of in een niet – logische volgorde door het museum liep. Dit hoorde ik van meer mensen tijdens deze dag. Het idee dat je dan soms nogal ‘verdwaald’ rondloopt wordt dan weggenomen.
Verder had ik bedacht om meer interactie met de bezoeker te creëren, omdat dit hedendaags veel gebeurt. Wanneer bezoekers activiteiten moeten gaan ondernemen of er wordt wat verteld bij kunstwerken blijven ze vaak langer hangen.

Terugkoppeling
In het vervolg zou ik weer eerst voor mezelf nagaan wat voor mij negatieve en positieve punten zijn binnen het museum, voordat ik een vernieuwende aanpak zou voorstellen. Door reacties van bezoekers op te vangen, mijn ogen op te houden, en zaken op een rijtje te zetten zie ik mogelijkheden tot vernieuwing.
Door op deze manier naar zaken te kijken kan ik nagaan wat al aanwezig is, en kan ik duidelijk zien waar er mogelijkheden tot vernieuwing liggen. Zo kan ik ook daadwerkelijk met nieuwe ideeën kan komen.


Competentie creativiteit, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Ik had de opdracht om een T-shirt te maken met daarop de visualisatie van een trend die de komende jaren onze manier van leven zou beïnvloeden.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik met passende oplossingen zou komen. Door vanuit verschillende invalshoeken naar zaken te kijken zou ik tot nieuwe ideeën moeten komen. In dit geval zou ik een trend moeten vinden die van invloed zou zijn op de manier van leven de komende jaren en deze trend moeten visualiseren. Ten slotte zou ik gebruik moeten maken van creatieve processen. Tevens moest ik dit (de trend) op een creatieve manier presenteren.

Actie
Ik ben eerst gaan kijken welke trends zich op dit moment afspelen binnen de samenleving. Vervolgens ben ik gaan kijken welke trends zich blijven ontwikkelen en een grote invloed hebben binnen de samenleving en voor wie.
Door de trends vanuit verschillende invalshoeken te bekijken (voor wie, welke sector ect.) heb ik een keus kunnen maken welke trend ik verder zou gaan uitwerken. Dit werd een trend zich in de toekomst nóg meer zou gaan ontwikkelen naar mijn mening en een grote invloed zou hebben op de manier van leven.
Vervolgens heb ik een aantal passende oplossingen (visualisaties) op een rijtje gezet. Uiteindelijk heb ik er een uitgekozen waarvan ik dacht dat die de trend het beste zou uitbeelden.
Ten slotte heb ik mijn idee op een creatieve manier uitgewerkt. Ik heb het T-shirt beplakt zodat het duidelijk was om welke trend het ging.

Resultaat
Door vanuit verschillende invalshoeken naar trends te kijken werd het voor mij duidelijk welke ontwikkelingen nu al plaatsvonden, en welke ontwikkelingen de komende jaren nog belangrijker zouden worden.
Het gevolg was dat ik een op een creatieve manier kon laten zien welke creatieve oplossingen ik had bedacht voor de visualisatie van mij T-shirt. Het uiteindelijke idee was namelijk om de technische veranderingen in de samenleving te visualiseren. Deze trend heeft steeds meer invloed op de manier van leven

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer vanuit verschillende invalshoeken naar de zaken kijken. Ik heb gemerkt dat ik op deze manier heel veel informatie krijg waarop ik verder kan borduren en brainstormen. Door hiermee bezig te zijn ontstaat er een creatief proces en kom ik op steeds meer ideeën. Verder heb ik gemerkt dat het goed uitpakt om een idee op een creatieve manier te presenteren. Door het creatieve idee ook daadwerkelijk creatief uit te werken ben ik volop bezig met creatieve processen. Tevens heb ik geleerd dat het soms best lastig kan zijn om een idee creatief te presenteren.

Competentie verbeeldingskracht, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Ik was thuis de opdracht aan het verwerken die ik tijdens het museum bezoek aan het Boijmans van Beuningen museum in Rotterdam had meegekregen. Ik had de opdracht gekregen om bij schilderijen vragen te stellen en er antwoorden op te bedenken. Tevens moest ik mijn kijk en gevoelens verwerken in een verslag.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik mijn fantasie zou gebruiken. Ook zou ik beelden en gevoelens over moeten brengen op anderen. Aan de hand van eenzijdige communicatie, in dit geval alleen het schilderij, zou ik een beeld moeten kunnen vormen. Aan de hand van het verslag werd er van mij verwacht dat ik beelden, ideeën en gevoelens over zou brengen op anderen.

Actie
Ik ben eerst het schilderij gaan bestuderen. Vervolgens heb ik er vragen bij geschreven die direct in me opkwamen. Wat zijn ze er aan het doen? Waar speelt het zich af? Hoe loopt het met de mensen af? Etc.
Toen ik thuis met het verslag bezig was heb ik nogmaals de schilderijen bekeken en ondertussen antwoorden op de vragen geformuleerd. Hierdoor ontstond er voor mij een duidelijk beeld van wat er op het schilderij gebeurde. Ik heb me proberen in te beelden wat de schilder gedacht moet hebben toen hij/zij het schilderde. Op deze manier zou ik het gevoel beter over kunnen brengen in het verslag. Ten slotte heb ik mijn gevoelens en motivatie verwoord in het verslag en proberen weer te geven welk beeld het schilderij bij mij oproept.

Resultaat
Door te motiveren waarom ik bepaalde gevoelens bij een schilderij had, probeerde ik deze gevoelens over te brengen in mijn verslag. Doordat ik me heb proberen voor te stellen wat de schilder gedacht moest hebben tijdens het schilderen van het schilderij, kon ik voor mijzelf een goed beeld vormen van het schilderij. Het stellen van verschillende vragen hielp ook bij het vormen van een duidelijk beeld. Er ontstond als ware een ‘verhaal’. Het resultaat was dat mensen die het schilderij niet in het echt hadden gezien, aan de hand van mijn verbeelding, een beeld konden vormen van de gedachtegang van de schilder.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer mijn fantasie gebruiken om een beeld te vormen. Ik heb gemerkt dat ik door het gebruiken van mijn fantasie een breed beeld kan vormen met gekregen informatie. Zonder de tekst bij het schilderij te hebben gelezen kan ik door het gebruik van mijn fantasie een goed beeld vormen en dit ook overbrengen op andere. Door mijn verbeelding goed te verwoorden wordt het beeld dat ik heb goed overgebracht op anderen.
Wanneer ik nu naar een schilderij kijk blijf ik er langer bij stil staan omdat ik me eerst een beeld wil vormen van de gedachtegang die de schilder gehad moet hebben toen hij het schilderij schilderde. Door gevoelens erbij op te schrijven kan ik nog duidelijker op andere overbrengen welk beeld iets voor mij vormt/oproept.


Competentie visie, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Ik had de opdracht gekregen om te laten zien hoe het ‘theater’ er in de toekomst uit zou gaan zien. Ik had hierbij de vrijheid om zelf te kiezen op welke manier ik dit zou gaan laten zien.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik het accent zou leggen op mogelijkheden voor de toekomst en niet teveel zou kijken naar beperkingen uit heden/verleden. Ik zou hiervoor de trends en ontwikkelingen moeten kennen van de vrijetijdssector. In dit geval de trends –en ontwikkelingen van het theater.

Actie
Ik ben eerst gaan kijken hoe het theater er in het verleden uit zag, en hoe het zich tot nu toe heeft ontwikkeld. Door het theater vanuit verschillende invalshoeken te bekijken werd het voor mij duidelijk dat het theater zich in de toekomst nóg meer zou moeten gaan ontwikkelen.
Vervolgens heb ik een aantal toekomst visies op een rijtje gezet. Ik ben eerst verder gaan borduren op de musical ‘Soldaat van Oranje’, het draaiende podium en de 3D bioscopen die op dit moment veel te zien zijn. Door deze twee ‘trends’ uit de theater/filmwereld verder uit te werken, te combineren en er enkele elementen aan toe te voegen kwam ik uiteindelijk tot een duidelijke visie over het toekomst beeld van theater.
Ten slotte heb ik mijn visie op een creatieve manier uitgewerkt. Ik heb een theater geknutseld dat bestond uit 3 vooraanzichten, het ‘verleden’, ‘heden’ en de ‘toekomst’, waarbij het accent lag op de toekomst. Zo werd het verschil tussen de verschillende tijden duidelijk.

ResultaatMijn uiteindelijke visie met betrekking tot het theater in de toekomst was een ‘Theater Simulator’. Bezoekers kunnen naar een voorstelling gaan en aan de hand van zintuiglijke prikkelingen de voorstellingen éxtra goed beleven. Het moet voor de bezoeker voelen alsof hij alles zelf meemaakt. Ze zitten als ware in een soort simulator waarbij alle zintuigen worden geprikkeld.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie ga ik weer vanuit verschillende invalshoeken naar zaken kijken voor ik tot een duidelijke visie kom.
Door vanuit verschillende invalshoeken naar zaken te kijken (verleden, heden, toekomst) werd het voor mij duidelijk welke ontwikkelingen het theater al had ondergaan.
Op deze manier kom ik erachter wat de beperkingen in het heden zijn en wat mogelijkheden zijn in de toekomst. De zaken waar ik juist het accent op kan gaan leggen. Ik heb gemerkt dat het fijn is om toekomstgericht bezig te zijn omdat je zo blijft nadenken en op de hoogte moet zijn van relevante trends en ontwikkelingen binnen het werkveld.