22 mei 2011

Culture For Life, Meeloopdagen

Bedrijf/opdrachtgever:
NHTV Vrijetijdsmanagement Breda
Culture For Life Programma, meeloopdagen

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had de opdracht om gedurende 4 blokken tijdens het speciale MCI programma: ‘Culture For Life’ naar meeloopdagen te gaan. Via deze dagen zou ik mij bewust moeten worden van mijn werkomgeving. Ook zou ik mijn eigen kijk (visie) moeten ontwikkelen op mijn toekomstige werkveld. Verder was het belangrijk dat ik tijdens de meeloopdagen het werkveld goed in me op zou nemen en vragen zou stellen wanneer ik meer informatie wilde of er onduidelijkheden waren.

Verloop opdracht:
De meeloopdagen heb ik als nuttig ervaren. Wanneer je iemand de hele dag over zijn werk hoort praten krijg je veel informatie over de desbetreffende baan en het toekomstig werkveld. Ook ben ik zo punten tegen gekomen waarvan ik eerder nog niet op de hoogte was. Verder kom ik er op deze manier achter wat ik wel en niet leuk vind binnen het werkveld. Door actief te luisteren en informatie op te nemen heb ik een beter, en breder beeld gekregen van het toekomstig werkveld.
Competenties
- Omgevingsbewustzijn (2)
- Visie (2)



Competentie omgevingsbewustzijn, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Ik was in Rotterdam bij het Scapino Ballet waar ik een dag mee zou lopen met een expert. Hij begon te vertellen over het ontstaan van dans in verschillende landen.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik me bewust zou tonen van cultuurverschillen. Ook zou ik op de hoogte moeten zijn van ontwikkelingen binnen het vakgebied en moeten weten aan welke invloeden de vrijetijdsbranche bloot staat.

Actie
Tijdens de meeloopdag werd er veel verteld over allerlei vormen van dans en het ontstaan van dans in verschillende landen. Ik heb veel interesse getoond en vragen gesteld zodat ik tijdens de workshop goed mee kon doen, en zou begrijpen waarom ik bepaalde danshandelingen moest uitvoeren.
Bij de filmpjes die werden getoond over het ontstaan van dansen in verschillende landen, werden de cultuurverschillen mij duidelijk. Ik heb tijdens het luisteren alle informatie goed in me opgenomen en kon bepaalde trends met betrekking tot dans ook plaatsen.
Tijdens de workshop, zelf verschillende stijlen van dans aanleren, ben ik echt letterlijk het werkveld in gedoken. Ik heb goed mee gedaan en kon het werkveld zo ook van de andere kant bekijken.

Resultaat
Door goed op te letten en interesse te tonen heb ik een beter beeld gekregen van deze tak van het werkveld. Ik kende voorheen verschillende dansen maar over het ontstaan en waar bepaalde thermen vandaag kwamen wist ik eerder nog niet. Dit was dus erg interessant om te weten.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik weer deelnemen aan een meeloop dag als deze. Ik heb het werkveld hier namelijk van twee kanten ervaren. Het was namelijk erg leuk om het werkveld nu eens voor te schermen te ervaren in plaats van erachter. Op deze manier heb ik het werkveld van twee kanten mogen bekijken, een erg leuke en leerzame ervaring!
Tevens vind ik het belangrijk om op een breed vlak georiënteerd te zijn. Ik denk dat dans een kunstvorm is die zeker binnen MCI niet mag ontbreken. Ik vind het dus leuk/leerzaam dat ik hier al het een en ander van heb mogen ervaren.


Competentie visie, Culture For Life (niveau 2)

Situatie
Tijdens de meeloopdag in het Van Abbemuseum in Eindhoven werd er het een en ander verteld over het uitkiezen van de juiste kunstcollectie en trends binnen het van Abbemuseum.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik de relevante trends en ontwikkelingen binnen het eigen beroep/werkveld zou kennen. Ook zou ik meer het accent moeten leggen op mogelijkheden voor de toekomst, dan op de beperkingen het heden.

Actie
Tijdens de meeloopdag heb ik goed geluisterd naar wat er verteld werd. Na goed luisteren en vragen gesteld te hebben werd het mij duidelijk dat het museum zich vooral wil richten op een bepaalde trend, namelijk, interactie met bezoekers vergroten. De kunstwerken binnen het museum moeten vragen oproepen bij de bezoeker en zijn gericht op hetgeen dat zich afspeelt binnen de samenleving of hoe kunst gemaakt gaat worden in de toekomst. Interactie creëren met bezoekers en vragen oproepen, is en wordt, in de toekomst erg belangrijk binnen dit museum. Ik heb alles goed in me opgenomen en opgeschreven zodat ik dit later nog eens goed kon overlezen en gebruiken voor mijn creatieve opdracht.

Resultaat
Door oplettend te zijn, de juiste vragen te stellen en goed te luisteren ben ik een hoop te weten gekomen over het beleid binnen het van Abbemuseum. Het is me duidelijk geworden dat interactie creëren met bezoekers steeds belangrijker wordt en dat dit mogelijkheden schept in de toekomst. Ik heb meegekregen dat dit ook steeds belangrijk wordt voor mijzelf bij het organiseren van evenementen.
Over de museumtak binnen de vrijetijdssector wist ik voorheen nog niet zo heel veel, maar dankzij deze meeloopdag ben ik op de hoogte van meer trends –en ontwikkelingen binnen deze wereld.

Terugkoppeling
In een vergelijkbare situatie zou ik zeker weer mee gaan met een meeloopdag. Voorheen wist ik niet veel van musea af, en zo’n meeloopdag kan mijn kijk hierop verbreden. Ik heb niet voor alle aspecten binnen MCI evenveel interesse, maar ik denk wel dat het goed is om ervaring op te doen binnen de diverse kanten van MCI als, mode, musea, poppodium etc. als daar de mogelijkheid voor is. Zo ben ik later ook breder georiënteerd en ben ik op de hoogte van trends en ontwikkelingen in diverse beroepen.
Doordat ik tijdens zo’n meeloop dag hoor waar bedrijven zich op richten (de toekomst) wordt ikzelf ook extra gemotiveerd om dit te doen.