22 mei 2011

Teamuitje! (Jaar 1, niveau hoger)

Bedrijf/ Organisatie
Basisschool Balgoy

Opdrachtgever
Tanja Noy

Datum/periode
24 mei -7 juni (voorbereidende activiteiten)
laatste schooldag (Teamuitje vind plaats)

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Ik had de opdracht om een teamuitje te organiseren voor een lerarenteam. De voorafgaande jaren gingen ze altijd alleen wat eten dus ik moest met een nieuwe opzet komen. Ik zou vernieuwend moeten zijn en niet behouden. Ik was verantwoordelijk voor de gehele organisatie. Het bedenken van een vernieuwend teamuitje. Daarnaast moest ik mijn plannen gaan voorleggen aan het hele team. Het was aan mij de taak om mijn vernieuwende ideeën in de praktijk te brengen.

Verloop opdracht:
De voorbereiding is goed verlopen. Ik heb verschillende uiteenlopende activiteiten uitgezocht zodat er voor iedereen wat wils tussen zat. Zo konden ze bijvoorbeeld kiezen uit bowlen, een workshop cocktailshaken, steengrillen etc. Uiteindelijk is het een workshop karikatuur tekenen geworden en vervolgens een uitgebreide lunch in de Millingertheetuinen. De leraren zelf waren tevreden met de gang van zaken wat betreft de voorbereiding. Of ze het leuk gaan hebben met het teamuitje is nog even afwachten!

Ontwikkelde competenties:
De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld:

1. innovativiteit (niveau 2/3)
2. creativiteit (niveau 2)


Competentie innovativiteit (niveau 2/3)

Situatie
Tijdens het eerste gesprek werd het me duidelijk dat er nog nooit iets speciaals was gedaan voor het teamuitje. Een hapje eten en dat was het.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik open zou staan voor vernieuwing. Ik moest gericht zijn op verbetering door vernieuwing, en kansen signaleren en benutten. In dit geval dus meer maken van het teamuitje dan het in de voorafgaande jaren was geweest. Naast het openstaan voor vernieuwing werd er verwacht dat ik ook de mogelijkheden zou zien tot vernieuwing. Ten slotte werd er van mij verwacht dat ik mijn vernieuwende ideeën in de praktijk zou gaan brengen.

Acties
Ik heb eerst bekeken hoe het teamuitje voorheen werd georganiseerd. Ik heb toen bekeken wat ik anders zou doen, en wat leuke vernieuwingen zouden zijn. Omdat er voorheen nooit een partner meeging naar het teamuitje, zag ik de mogelijkheid om deze keer wél een partner mee te nemen. Ik heb dat toen voorgesteld. Het standaard ‘uit eten gaan’ vond ik te gewoon, en ik besloot een aantal leuke activiteiten te verzinnen, zoals bijvoorbeeld cocktail shaken of karikatuur tekenen of bowlen. In plaats van het uit eten te behouden koos ik voor een vernieuwende weg.

Resultaat
Doordat ik eerst de teamuitjes van voorafgaande jaren heb bekeken heb ik duidelijk kunnen zien waar er mogelijkheden waren tot vernieuwing. Door vernieuwend te zijn, hebben de leraren het teamuitje de voorbereidende activiteiten als positief ervaren. De vernieuwende activiteiten sloegen aan. De meeste hadden het leuk gevonden als de partners ook mee konden gaan, echter konden we hier geen geschikte datum voor vinden. Uiteindelijk zullen de partners niet meegaan.


Terugkoppeling
In het vervolg zou ik weer openstaan voor vernieuwing. De mogelijkheden tot vernieuwing zou ik in het vervolg ook weer aangrijpen. Behoudend zijn is goed maar vernieuwing brengt verfrissing heb ik ervaren. Ik heb gemerkt dat het leuk is als jouw vernieuwende ideeën aanslaan bij anderen. Zo krijg je ook waardering.


Competentie creativiteit (Niveau 2)

Situatie
Tijdens de eerste bijeenkomst werd er aan mij gevraagd hoe ik het teamuitje voor me zag.

Taak
Er werd van mij verwacht dat ik vanuit verschillende invalshoeken naar zaken zou gaan kijken. Verder moest ik veel ideeën bij het brainstormen brengen en op de hoogte zijn van creatieve processen. Ook moest ik met vernieuwende voorstellen komen voor aanpak.

Acties
Tijdens het gesprek heb ik verschillende ideeën voorgelegd wat betreft activiteiten voor het teamuitje. Ook heb ik zaken geopperd wat betreft het budget. Ik heb voor het bepalen van de activiteiten gekeken naar wat men moet doen in teamverband en naar de persoonlijkheden van de leraren. Aan de hand daarvan heb ik mijn keuzes gemaakt. Daarnaast heb ik ze zelf ideeën laten opperen, en op basis daarvan ben ik tot nieuwe oplossingen en ideeën gekomen.

Resultaat
Door vanuit verschillende invalshoeken naar zaken te kijken, en veel ideeën te brengen kwam ik tot een leuke lijst met activiteiten. Uiteindelijk zaten er voor iedereen wel een of twee activiteiten bij die ze leuk vonden om te gaan doen.

Terugkoppeling
Door naar verschillende invalshoeken te kijken en veel ideeën te brengen, ontstaan er verschillende mogelijkheden waardoor er voor iedereen wat wils ontstaat. Ik heb gemerkt dat wanneer ik met veel ideeën, kom dit wordt gewaardeerd door de opdrachtgever. Verder merk ik dat ik op nog meer ideeën kom wanneer ik aan het brainstormen ben.